Nyengir Kuda Halaman Pertama

#?@ Halaman Nyengir kuda, percakapan ringan antara bapak ( pak ) dan anak orang ( nak ) diselingi canda dan tawa, sedikit konyol dan tidak konek, kurang pas tanpa ditemani secangkir kopi dan pisang goreng, sambil nonton dan baca “selamat menikmati hidangan kami”#$%

# MOTOR BARU #
nak. motor baru ya pak ?
pak. tidak nak dah lama !
nak. kok masih ada plastiknya ?
pak. mana nak ?
nak. itu…
pak. O ini mah platik bekas gorengan nak kamu mah disamain aja hah..
nak. O he..he

# SECANGKIR KOPI #
nak. pak lagi minum apa ?
pak. secangkir kopi nak !
nak. minta dong..
pak. anak kecil ngak boleh minum kopi !
nak. kenapa ?
pak. kopi ada kafeinnya !
nak O..
nak. kalau gitu minta duit aja dah 5 ribu
pak buat beli apa kok banyak banget
nak. buat beli rokok kayak teman -teman,
pak O walah sama aja atuh itu nak hah..
nak. he..he

# BAJU BARU #
nak. pak beli baju baru dong !
pak. ia besok bapak belikan !
nak. asik beli baju baru lagi nih, terimaksih pak..
pak. tapi bukannya kemarin sudah bapak beli baju baru, mana kok tidak kamu pakai ?
nak. ada di lemari, tapi itukan dari ibu dari bapak belom.
pak. O walah sama aja atuh nak, duitnyakan dari bapak juga hah..
nak. O he..he

# ONA ONI #
nak. bapak kenal sama ibunya Onani ngak ?
pak. hah kamu tau dari mana kata-kata itu ?
nak. dari ibunya teman aku !
pak. bodoh sekali ibu itu ngajarin anak kecil kata-kata seperti itu, belom saatnya kamu nanya itu ya nak !
pak. ibu teman kamu yang mana tuh ngajarin kata-kata itu ?
nak. itu loh pak teman aku ona dan oni
pak. O itu nama teman kamu ona dan oni bukannya onani ?
nak. ia kalau manggil keduanya onani gitu pak !
pak. dasar ibu aneh hah..

# JALAN – JALAN #
nak. pak aku ingin jalan – jalan !
pak. mau jalan – jalan kemana ?
nak. kemana aja yang penting jalan – jalan !
pak. benaran kemana aja bebas ?
nak. ia pak, aku bosan dirumah terus..
pak. ia besok kita jalan – jalan.
…KEESOK HARINYA…
pak. bagaimana sudah puas jalan – jalannya
nak. puas sih puas jalan-jalanya tapi ngak gini juga, aku kan capek ngangatin belajaan bapak !
pak. ia sekali -kali kamu bantuin bapak belanja kepasar buat dagangan kita
nak. ah..kesel

# NASI PADANG #
pak. nak belikan bapak nasi padang
nak. ia pak ! mana duitnya ?
pak. nih lima belas ribu, pakai ayam ya !
nak. kalau tidak ada ayam pakai apa pak ?
pak. pakai rendang.
nak. kalau ngak ada rendang pakai apa pak ?
pak. pakai kikil.
nak. kalau ngak ada kikil juga pakai apa pak ?
pak. pakai ikan kembung sajalah
nak. kalau ikan kembungnya juga tidak ada pakai apa pak
pak. udah sana nanya mulu, warung padangnya juga disamping rumah kita tuhh ( sambil kesel )
nak. kirain belinya dipadang he..he

# SARAPAN PAGI #
nak. pak besok aku mau sarapan pagi pakai ketoprak aja ya !
pak. ngak lontong aja ?
nak. ngak ah bosan.
pak. kalau nasi uduk mau ngak ?
nak. ngak ah toprak ja dulu baru besoknya nasi uduk !
pak. emang kamu suka baget toprak ya ?
nak. ia..
pak. selain toprak apalagi ?
nak. MIe..
pak. yaudah MIe ja !
nak. he..he..

# KURANG TIDUR #
nak. pak matanya kenapa kok merah ?
pak. ngak kenapa -napa ?
nak. habis nangis ya ?
pak. ngak.
nak. kelilipan ya ?
pak. ngak.
nak. bapak mabok ya ?
pak. ngak, et dah..
nak. habis di pukulin orang ya ?
pak. ini bocah nanya mulu !!
nak. masih salah juga ya..
nak. Eengg…oia aku tahu lagi ngak punya duit ya !! sekarangkan tanggal tua..
pak. engak bapak ini kurang tidur gara – gara kamu nangis mulu semalaman..!!
nak. eh..

# BAJU KOTOR #
pak. nak kenapa bajumu kotor ?
nak. ia pak tadi aku jatuh di tempat yang licin.
pak. terus kenapa belum kamu ganti bajunya ?
pak. ganti sana !!
nak. ngak pak ah nanti juga kotor lagi.
pak. kok bisa kotor lagi ?
nak. ia pak soalnya hatinya yang kotor bukan bajunya lagi yang kotor..
pak. hek..ha

# KAMAR MANDI #
pak. siapa di kamar mandi ?
nak. aku pak !
pak. cepatan..
nak. mau ngapain pak ?
pak. mau buang air besar !
nak. buang air besar itu apa pak ?
pak. udah kamu nanya mulu cepatan nih dah ngak tahan !
nak. bapak aneh buang air aja segala di kamar mandi, didepan jalan juga bisa tuh buang airnya !
pak. eait dah bukannya buang air besar itu tapi bapak lagi kebelet nih pengen berak tau..
nak. O itu ! ia pak bentar lagi nih lagi tanggung..
pak. Aduuhh…

# JAM MALAM #
nak. pak mau kemana malam – malam gini ?
pak. ia bapak mau jam malam nih !
nak. ia ia..!!
pak. apa yang ia ia emang kamu tahu jam malam itu apa ?
nak. tahu !
pak. emangnya apa jam malam ?
nak. lembur malam !
pak. maksudnya ?
nak. maksudnya kalau kita kerja bukan diwaktu jadwalnya kerja dimalam hari itu disebut jam malam atau disebut juga lembur malam.
nak. tapi aku heran deh pak ngapain mesti keluar bapak lembur malamnya biasanya juga dirumah bapak jam malamnya.
pak. hah..hik..
nak. aku coba tanya ibu deh.$@%?

# SEPATU SOBEK #
nak. pak sepatu aku sudah sobek !
pak. kenapa disobekin ?
nak. sudah waktunya pak ganti yang baru
pak. kok gitu !!
nak. ia pak kan sudah lewat satu tahun
pak. memangnya mesti begitu ?
nak. ia pak sama dengan sepatu – sepatu yang kemarin kalau sudah satu tahun dia rusak
pak. kalau ngak rusak bagaimana ayo ?
nak. ia dirusakinlah biar ganti yang baru.!
pak. jadi gitu caranya ?
nak. ia, kemarin – kemarin juga gitu he..he
pak. O walaaa..

# SAKIT PERUT #
nak. pak aku sakit perut !
pak. sakit perut kenapa ?
nak. tau nih pak dari semalam sakit perutnya.
pak. udah minum obat belum ?
nak. belum..
pak. kok belum sana minum obat dulu !
nak. obat yang mana pak ?
pak. bentar bapak ambilin..
pak. nih minum obat sakit perutnya !
nak. kok minum obat pak ?
nak. yang aku butuhkan bukan obat pak tapi maknan, sejak sore akukan belum makan !!
pak. O walah bilang atuh dari tadi
pak. yaudah utang dulu sana di warung beli beras..
nak. ia pak..hah

# BELUM MAKAN #
nak. pak aku belum makan nih lapar !
pak. sabar ya nak bapak belum masak, beli nasi bungkus saja sana !
nak. pakai apa pak ?
pak. terserah kamu..
~~ SATU JAM KEMUDIAN ~~
pak. mana kembalianya ?
nak. udah habis buat beli nasi !
pak. hah habis ! kok bisa ?
nak. ia pak kan semua teman aku belikan juga !
pak. O walah Habis uang makan kita buat satu minggu..!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *